Hollolan kunnan strategiatyössä otetaan vakavasti sana VASTUULLISUUS. Se tarkoittaa kestävää kehitystä ja vastuun kantamista niin kuntalaisesta kuin ympäristöstäkin.

Maakunnassa pyritään ensimmäiseksi Hinku-maakunnaksi, ja meidän maakunnan veturi, Lahti on valittu Vuoden ympäristöpääkaupungiksi 2021. Se haastaa myös meitä Hollolassa olemaan ylpeitä alueen kehityksestä.

Olemme täyttäneet 2007-2025 Hinku-kriteerit jo. Muutimme vanhat öljykattilat biokattiloiksi, ohjasimme uimahallin ja jäähallin energiavirrat hyödyntämään toisiaan. Uudet koulut on saaneet vihreää rahoitusta ja ovat energiapihejä. SYKE-tilastoissa pärjäämme hyvin. Nyt kun Lahti on luopunut kivihiilestä, voimme myös sanoa kaukolämmön olevan hiiineutraalia.

KETS-energiansäästökunnaksi kannattaa liittyä, koska saamme sekä energiamittaukset että osan investointeja mahdollisesti halvemmalla. Säästötavoite 7,5 prosenttia säästyy jo neliöitä karsimalla, ja näin tulee tapahtumaan kunnanviraston ja terveysaseman kohdalla. Lisäksi aurinkokennoihin ja erilaisiin ilmanvaihdollisiin vaihtoehtoihin saamme lisäapua. KETS-neuvontaan kuuluu myös ilmanvaihdon ja sisäilman laadun tarkkailu.

Lisäksi saamme kuntaan ensimmäisen ilmasto-ohjelman ja meillä raportoidaan ja mitataan ilmastonmuutoksesta. Tästä mittauksesta osa sanoo, että se on turhaa työtä, mutta vaikuttavuuden kannalta työ kannattaa, koska voimme sanoa esim. KETS:n osalta, että työ kantaa hedelmää ja tuottaa tulosta.

HINKU-kuntana voimme tuoda myös kestävän kehityksen lähelle ihmistä – kouluihin vihreä lippu ja ympäristökasvatusnäkökulman sekä edistää puhdasta ruokaa ja puhdasta ilmaa sekä käyttää brändäystyössä saavutettuja tuloksia hyväksemme.

Terveyden edistäminen ja puhtaan ilman sekä hiilineutraliuden edistäminen on meillekin Hollolassa tärkeä asia. /Kristiina Vanhala-Selin