Maria Ohisalo kertoi meille, kuinka hän pyöräili näissä maisemissa Helsingin Vuosaaren luonnonsuojelualueilla lapsuudessaan, ja kertoi, kuinka vihreä politiikka hallitustyöskentelyssä on lähtenyt käyntiin. Hän kertoi, kuinka tärkeää työtä teemme kunnissa, ja kuinka jatkossakin pitää aktivoida ihmiset mukaan tekemään työtä.

Helsingistä kuulimme osallistavasta budjetoinnista, miten sillä on aktivoitu niitäkin, jotka eivät muuten toimi mukana, mukaan tekemään kunnan edestä töitä ja käytetään suoraa kansalaisvaltaa järjestämällä erilaisia tapahtumia ja yhteisiä kulttuurijuttuja.

Pitää myöskin raportoida omista saavutuksistaan, kukin voi käyttää somevaikuttamista omien kykyjensä mukaan. Eri työpajoissa opimme viestinnästä, että visuaalisuus on tärkeää, ja ammattimaisuus, mutta myös rosoisemmalla rehellisellä tyylillä pärjää, kunhan tekee sen kiinnostavasti.

Miten saada kuntalainen mukaan ja osallistumaan? Kuinka neuvotella kunnissa ja saada edistettyä kestävää kehitystä ja vihreitä arvoja sekä tehdä pitkälle tulevaisuuteen tehtäviä päätöksiä ilman lyhytänöistä populismia. Pohdintaa tehtiin vihreillä kuntapäivillä, jossa kuultiin hyviä esimerkkejä muiden kaupunkien ja kuntien edustajilta.

Keskustelusta jäi mieleen, kuinka tuulivoima on hyvä asia, mutta sitä ei saa väkisin tuoda kuntaan, jos luonto tai ihminen kärsii. On harvaanasuttuja kuntia ja alueita, joissa tuulivoima ei aiheuta haittaa ihmisille, eikä kulttuurimaisemalle eikä luonnon monimuotoisuudelle, mutta väkisin niitä ei tule tuoda kuntalaisille. Tuulivoimaa voi edistää myös vaikka vaatimalla hiilineutraalia sähköä tai tuulivoimaa. Toki meille esiteltiin, kuinka tuulivoimalla kunta voi tienata ja päästä hiilineutraaliksi, ja pitää vaan onnitella niitä kuntia, joissa tuulivoimaa jo on. Hollolaan emme periaatteessa vastusta tuulivoimaa, siellä on pari paikkaa, jossa kaava antaa luvan, mutta pitää ottaa olosuhteet huomioon muilla alueilla, siksi on hyvä tehdä YVA ja tarkistella vasta sen jälkeen.

Saimme myös Tuusulasta hyvää tietoa siitä, miten kulttuuripolku voidaan rakentaa ja miten kuntalaiset itse voivat osallistua hyvien asioiden, kuten kulttuurimaiseman, tapahtumien sekä verkostojen edistämiseen. Luottamushenkilöt voidaan osallistaa toimimaan konkreettisesti kuntalaisten hyväksi kaupunginosaparlamenteissa ja työryhmissä. Myös virkistysalueyhdistykset voivat hoitaa luontopolkuja ja laavuja, ei vain niinkuin Päijät-Hämeessä, Päijänteen saariston tukikohtia.

Minulle jäi mieleen hyvä henki ja kaunis hiekkaranta, jossa ei voi uida, vaan ainoastaan kahlata. Helsingin kauneimpia paikkoja Maria Ohisalon mukaan kiersimme illalla ja aamulla luontopoluilla.